[ Pobierz całość w formacie PDF ]

przeprowadzonych ćwiczeń oraz wnioski dotyczące oceny stanu bezpie-
czeństwa tunelu;
6) wydawanie opinii w sprawach oddawania tunelu do użytkowania, polegają-
ce w szczególności na opiniowaniu dokumentacji bezpieczeństwa;
7) kontrola prawidłowości utrzymania tuneli;
8) współdziałanie z właściwymi służbami w ocenie każdego wypadku, w któ-
rym są ranni lub zabici albo naruszona została konstrukcja tunelu, lub też
katastrofy budowlanej tunelu.
Art. 24d.
1. Zarządzający tunelem, sporządzając dokumentację bezpieczeństwa, określa
środki zapobiegawcze i ochronne oraz reagowania na potencjalne zdarzenia, ko-
nieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w tune-
lu, uwzględniając strukturę ruchu drogowego i inne uwarunkowania związane z
konstrukcją i otoczeniem tunelu.
2. Dokumentacja bezpieczeństwa stanowi integralną część dokumentacji tunelu,
gromadzonej przez zarządzającego tunelem w związku z procesem inwestycyj-
nym oraz użytkowaniem tunelu.
3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, ele-
menty oraz tryb postępowania z dokumentacją bezpieczeństwa, o której mowa w
ust. 1, mając na względzie poszczególne etapy procesu inwestycyjnego oraz etap
użytkowania tunelu.
Art. 24e.
1. Ćwiczenia częściowe dla pracowników zarządzającego tunelem, służb ratowni-
czych i Policji organizuje się raz w roku.
2. Ćwiczenia w pełnym zakresie są przeprowadzane w każdym tunelu przynajmniej
raz na 4 lata.
3. Urzędnik zabezpieczenia przekazuje wojewodzie sprawozdanie, o którym mowa
w art. 24c ust. 3 pkt 5.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych i minister właściwy do spraw trans-
portu określą, w drodze rozporządzenia, zakres ćwiczeń dla rodzajów ćwiczeń, o
których mowa w ust. 1 i 2, mając na uwadze potrzeby zapewnienia bezpieczeń-
stwa ruchu drogowego w tunelu.
2013-12-31
©Kancelaria Sejmu
s. 33/54
Art. 24f.
1. Wojewoda w trybie art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, na
wniosek zarządzającego tunelem, może udzielić odstępstwa od wymagań zawar-
tych w przepisach techniczno-budowlanych, dotyczących warunków bezpie-
czeństwa w tunelu w przypadku możliwości zastosowania rozwiązań technicz-
nych o wyższych parametrach bezpieczeństwa.
2. Minister właściwy do spraw transportu ocenia zasadność wniosku, a w przypad-
ku pozytywnej oceny przekazuje go Komisji Europejskiej.
3. Jeżeli w terminie 3 miesięcy od dnia przekazania wniosku Komisji Europejskiej,
Komisja nie zgłosi sprzeciwu na odstępstwo, minister właściwy do spraw trans-
portu upoważnia wojewodę do udzielenia zgody na odstępstwo. W przypadku
sprzeciwu Komisji upoważnienie do udzielenia zgody na odstępstwo nie może
być udzielone.
Art. 24g.
1. Zarządzający tunelem jest obowiązany przekazywać Generalnemu Dyrektorowi
Dróg Krajowych i Autostrad sprawozdania, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt
2, co 2 lata, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po upływie dwulet-
niego okresu objętego sprawozdaniem.
2. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje, co 2 lata, Komisji
Europejskiej zbiorczą informację z otrzymanych sprawozdań, o których mowa w
ust. 1, ze wskazaniem częstotliwości i przyczyn pożarów oraz wypadków, w
terminie do dnia 30 września roku następnego po upływie dwuletniego okresu
objętego sprawozdaniem.
3. Zbiorcza informacja, o której mowa w ust. 2, zawiera ocenę pożarów i wypad-
ków w tunelach i informacje na temat rzeczywistej roli i skuteczności urządzeń i
środków bezpieczeństwa.
Rozdział 2b
Zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej
Art. 24h.
Zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej polega na:
1) przeprowadzeniu:
a) oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
b) audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2) dokonywaniu klasyfikacji odcinków dróg:
a) ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych,
b) ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.
2013-12-31
©Kancelaria Sejmu
s. 34/54
Art. 24i.
1. Ocenę wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego przepro-
wadza się na etapie planowania tej drogi przed wszczęciem postępowania w
sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w ustawie
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddzia-
ływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.9)).
2. Przy przeprowadzaniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ru-
chu drogowego uwzględnia się:
1) liczbę zabitych w wypadkach drogowych oraz liczbę wypadków drogowych
na drogach, z których ruch drogowy może zostać przeniesiony na planowa-
ną drogę;
2) warianty przebiegu i parametrów planowanej drogi w przypadku budowy
drogi oraz rozkład ruchu drogowego na sieci drogowej;
3) wpływ planowanej drogi na istniejącą sieć drogową;
4) wpływ planowanej drogi na uczestników ruchu drogowego;
5) natężenie ruchu drogowego i jego rodzaj;
6) czynniki sezonowe i klimatyczne;
7) potrzeby uczestników ruchu drogowego w zakresie bezpiecznych stref par-
kingowych;
8) lokalną aktywność tektoniczną, sejsmiczną oraz możliwość wystąpienia tąp-
nięć górniczych.
3. Ocena wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego zawiera
w szczególności:
1) opis planowanej budowy lub przebudowy drogi;
2) opis stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego istniejącego oraz jego stanu w
przypadku niezrealizowania planowanej budowy lub przebudowy drogi;
3) przedstawienie proponowanych i możliwych rozwiązań w zakresie bezpie-
czeństwa ruchu drogowego;
4) analizę wpływu alternatywnych rozwiązań na bezpieczeństwo ruchu drogo-
wego; [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • oralb.xlx.pl