[ Pobierz całość w formacie PDF ]
celem było przebycie wielkiej drogi północnej ze wschodu na zachód. Była to
Murmańska statki się rozdzieliły: Herta miała popłynąć na Nową Ziemię i dalej do
wyprawa Wilkickiego (juniora) na statku Tajmyr i Wajgacz , które wyszły z
brzegów ziemi Franciszka Józefa, Eklips zaś na Morze Karskie i ewentualnie dalej
Władywostoku, aby opływając Syberię dotrzeć do Archangielska, po drodze jednak
na wschód, wzdłuż syberyjskiego wybrzeża.
musiały zimować koło półwyspu Tajmyr. Również Eklips musiał zimować w swym
Zgodnie z planem Herta podążyła na północny wschód, do wybrzeży
rejsie na wschód i tam, na zimowisku w pozycji 75°44,4 N i 91°25 E, otrzymano w
Nowej Ziemi. Tam niespodziewanie dla Nagórskiego, który sądził, że jego stałą bazą
styczniu 1915 roku drogÄ… radiotelegraficznÄ… informacjÄ™ o dryfie statku wyprawy
będzie statek, z którego w razie potrzeby jego samolot będzie wyokrętowany dla
Brusiłowa, Swiataja Anna , w wyniku którego statek znalazł się na północ od ziemi
dokonania lotu zwiadowczego, kapitan Isłamow oświadczył lotnikowi:
Franciszka Józefa, skąd dwóch ludzi uratował pózniej powracający statek wyprawy
Brusiłow lub Rusanow mogą być teraz u brzegów Nowej Ziemi.
Sjedowa, Swiatoj Foka .
Wyładujemy pana w Zatoce Krzyżowej, a statek pójdzie dalej, do ziemi Franciszka
Gdy w marcu 1915 roku ustała noc polarna, wyprawy na sankach ze statku
Józefa. Ląduj pan i rób co chcesz.
Eklips urządziły składy żywności dla członków ekspedycji Wilkickiego. Część zaś
Takim sposobem Nagórski z przydanym mu do pomocy mechanikiem
ekspedycji przeszła po lodzie na Eklipsa , skąd pózniej tundrą ruszyła do ujścia
Kuzniecowem, no i oczywiście farmanem, znalazł się na Nowej Ziemi, zresztą w
Jeniseju. W sierpniu puściły lody i Eklips popłynął do portu Dickson, aby w razie
pobliżu zimowiska Cywolki z lat 1838/39. W czasie od 8 do 31 sierpnia 1914 roku
potrzeby udzielić pomocy reszcie ekspedycji Wilkickiego. Pomoc ta okazała się
Nagórski dokonał pięciu lotów nad zachodnim, a częściowo wschodnim wybrzeżem
jednak zbędna. Eklips dotarł jako pierwszy statek w dziejach wypraw polarnych do
północnej części Nowej Ziemi, nie natrafiając jednak na żadne ślady którejkolwiek z
Wyspy Samotności, a potem powrócił do Archangielska. Rezultaty badań hydro i
zaginionych ekspedycji. A chociaż pózniej okazało się, że ich trasy nie prowadziły
meteorologicznych, poczynionych podczas wyprawy przez doktora Trzemeskiego,
przez Nową Ziemię lub wzdłuż jej wybrzeży i z tej przyczyny Nagórski nie mógł
zostały pózniej ogłoszone przez Główny Urząd Hydrograficzny rosyjskiej marynarki
przyczynić się do odnalezienia poszukiwanych polarników, to jednak w niczym nie
wojennej.
pomniejsza to roli odegranej przez polskiego pioniera lotów arktycznych. Wykazał on
bowiem, ze samolot może oddać pierwszorzędne usługi w dziele podboju
Polskie wyprawy arktyczne w okresie międzywojennym
podbiegunowych obszarów.
Jak widzieliśmy, w dziejach wypraw polarnych, i to zarówno północnych, jak
i południowych, Polacy zapisali się złotymi zgłoskami, a nazwiska Cywolki i
13
W literaturze rosyjskiej i niektórych opierających się na niej polskich publikacjach nazwa ta
Hryniewieckiego, Arctowskiego i Dobrowolskiego, Biruli Białynickiego i
brzmi Gerta , bowiem w rosyjskim alfabecie nie ma litery H.
Nagórskiego, żeby przykładowo poprzestać tylko na niektórych podróżnikach wieku
14
Wprawdzie w swych wspomnieniach Nagórski twierdzi, że doktor (którego nazwisko pisze:
XIX i początku XX, na trwałe związały się z historią opanowania Arktyki i
Trzmeski) zaokrętowany był tak jak i on na Hercie , jednakże przeczy temu relacja
Trzemeskiego, opublikowana w 1923 roku Wyprawa podbiegunowa na statku Eklips w roku
15
1914 i 1915. N. N. Zubow, Otieczestwiennyje moriepławatieli& ; s. 349
Antarktyki. Można by więc sądzić, że tradycja i doświadczenia skłonią ówczesne Na Wyspy Niedzwiedzie...16
władze do przystąpienia po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej do
organizowania własnych, polskich wypraw. W pierwszym piętnastoleciu po
Z Narwiku do Tromsö ekspedycja zostaÅ‚a przewieziona na pokÅ‚adzie
odzyskaniu niepodległości polscy badacze nie znalezli jednak warunków dla tego
norweskiego kutra Skjaervö , a na lodoÅ‚amaczu Sverre przebyty zostaÅ‚ ostatni etap
rodzaju badań. Dopiero z czasem Polska włączyła się także do tych spraw, i to w
podróży, na Wyspę Niedzwiedzią. W sierpniu 1932 roku polska stacja polarna na tej
ramach międzynarodowej akcji, a mianowicie ogłoszonego na lata 1932 1933 II
wyspie rozpoczęła prace badawcze, powierzone jej w ramach całokształtu zadań, jakie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]