[ Pobierz całość w formacie PDF ]

nadszedł twój czas". Potem zaczęła oddalać się w tunelu
i zostałem sam.
Kiedy siÄ™ ocknÄ…Å‚em, powiedziaÅ‚em lekarzowi, że moja siost­
ra nie żyje. ZaprzeczyÅ‚, ale kiedy nalegaÅ‚em, wysÅ‚aÅ‚ pielÄ™gniar­
kę, aby to sprawdziła. Siostra istotnie zmarła. Nie myliłem się.
- To tylko kilka przykładów na potwierdzenie mego
stanowiska, że przeżycia na granicy Å›mierci to nie zwyk­
łe halucynacje czy  złe sny". Niemożliwe jest logiczne
Wyjaśnienia 167
wytłumaczenie wyżej opisanych doznań. Choć podróż
w tunelu i świetliste istoty łatwo można zbyć jako
 igraszki umysłu", liczne doświadczenia oderwania się
od ciała wprawiają w zakłopotanie nawet najbardziej
zatwardziałych sceptyków w kręgach medycznych.
Zapoznajmy się teraz z niektórymi teoriami na temat
tego zjawiska i zobaczmy, dlaczego w gruncie rzeczy nie
sprawdzają się one jako możliwe wyjaśnienie.
CARL SAGAN:
PODRÓ%7Å‚ TUNELEM JAKO ODBICIE NARODZIN
Carl Sagan, znany astronom, naukowiec z Cornell
University, należy do grona badaczy, którzy podj.ęli
próbę wyjaśnienia zjawiska tunelu jako wspomnienia
pozostaÅ‚ego z narodzin. Na pierwszy rzut oka porów­
nanie to ma sens. Każdy z nas musi przez to przejść, co
mogłoby stanowić przyczynę, dla której przeżycia te są
takie same, gdziekolwiek się zdarzają, u buddystów czy
baptystów. Mozolna wędrówka narodzin, po której
jesteśmy wyrywani na świat pełen światła i barw, gdzie
witani jesteśmy z radością przez przyjaznie do nas
usposobionych ludzi - to doświadczenia większości
z nas. Nic dziwnego, że Sagan kojarzy poród ze zja­
wiskiem umierania.
W swoim bestsellerze, Brocas Brain: Reflections on
the Romance of Science, napisał:
JedynÄ… alternatywÄ…, jaka mi siÄ™ jawi, jest istnienie doÅ›wiad­
czenia, które jest udziałem wszystkich bez wyjątku istot ludz-
168 RAYMOND MOODY
kich, przypominającego przeżycia podróżników wracających
z krainy umarłych, zawierającego wrażenie ruchu, wyjście z
mroku na światło i postrzeganą czasami mgliście bohaterską
postać, skÄ…panÄ… w blasku i chwale. Istnieje jedno tylko do­
świadczenie wspólne wszystkim ludziom, które temu opisowi
odpowiada. Nazywamy je narodzinami.
Wywody Sagana mogą wydawać się logiczne, dopóki
nie podda się ich próbie, jak uczynił to Carl Becker,
profesor filozofii z Southern Illinois University. Zapoz­
nał się ze stanem wiedzy na temat wczesnego okresu
niemowlęctwa, aby ustalić, ile dziecko wie w momencie
narodzin i co z tego doÅ›wiadczenia jest w stanie za­
chować w pamięci. Jego wniosek: Dzieci nie pamiętają
swoich narodzin i nie majÄ… jeszcze wyksztaÅ‚conych na­
rzędzi poznawczych, aby to przeżycie zarejestrować
w mózgu.
Oto argumentacja Beckera, krok po kroku:
" Postrzeganie u noworodka jest tak słabo rozwinięte,
że nie widzi on, co się dzieje, kiedy przychodzi na
świat. Zgodnie z teorią Sagana, osoba bliska śmierci,
witana przez świetliste istoty, przeżywa wtedy raz
jeszcze swoje doznania z chwili przyjścia na świat,
gdy opuściła  tunel narodzin" i ujrzała akuszerkę,
lekarza lub ojca.
Becker dowodzi bÅ‚Ä™dnoÅ›ci takiego zaÅ‚ożenia od­
woÅ‚ujÄ…c siÄ™ do rozlegÅ‚ych badaÅ„ nad percepcjÄ… u no­
worodka, które wykazujÄ…, że umysÅ‚ dziecka po uro­
dzeniu nie jest dostatecznie wyksztaÅ‚cony, aby cokol­
wiek postrzegać.
Wyjaśnienia 169
Pewne badania dowiodÅ‚y, że noworodki nie roz­
różniają postaci. Inne pokazują że:
" Noworodek nie reaguje na światło, chyba że kontrast
między światłem a ciemnością jest większy niż 70%.
" Rzadko skupia siÄ™ lub zatrzymuje uwagÄ™ na przed­
miocie i jeśli w ogóle, jest w stanie przyjrzeć się tylko
wycinkowi przedmiotu przez bardzo krótki okres.
" Noworodki potrafiÄ… skupiać siÄ™ jedynie na znajdujÄ…­
cym się najbliżej, ostro odbijającym się od reszty
fragmencie, nie na całym przedmiocie.
" Połowa noworodków nie potrafi ogarnąć wzrokiem
przedmiotu odległego na wyciągnięcie ręki. I żaden
noworodek w pierwszym miesiącu życia nie jest w
stanie skupić siÄ™ na przedmiocie oddalonym o pół­
tora metra.
" Ruchy gałek ocznych u noworodka są  gwałtowne
i niekontrolowane", szczególnie przy płaczu. Jeśli już
o tym mowa, ich oczy bardzo często są zamazane od
Å‚ez, a tym bardziej w czasie porodu.
Studia te potwierdzają też spostrzeżenie, że dzieci
mają słabą pamięć do kształtów i wzorów. A ponieważ
ich mózg nie jest jeszcze dobrze rozwiniÄ™ty i na doda­
tek nie miaÅ‚y jeszcze żadnej stycznoÅ›ci ze Å›wiatem ist­
niejącym poza łonem, ich zdolność rejestrowania tego
co widzą, jest nikła.
Nawet gdyby przeżycia na granicy śmierci istotnie
byÅ‚y swego rodzaju dramatycznym odtworzeniem do­
świadczenia narodzin, nadal dziwiłbym się, dlaczego
odgrywane jest ono na nowo w tak pozytywnym kon­
tekście, jaki dla zdecydowanej większości ludzi stanowią
170 RAYMOND MOODY
zjawiska towarzyszÄ…ce umieraniu. Narodziny dla dziec­
ka przebywajÄ…cego w Å‚onie to przecież gwaÅ‚towny roz­
pad jego świata. Jest ono wypychane na zewnątrz, gdzie
obraca się je do góry nogami, daje klapsa i odcina
pępowinę łączącą je z matką. Gdyby, tak jak twierdzi
Sagan, przeżycia na granicy śmierci były po prostu
odegraniem dramatu narodzin, nie niosłyby ze sobą tak
korzystnej dla większości przemiany.
I ostatnia uwaga w zwiÄ…zku z teoriÄ… Carla Sagana
 doświadczenie tunelu polega najczęściej na szybkim
dążeniu do światła znajdującego się u jego wylotu.
Tymczasem przy porodzie dziecko ma twarz wciśniętą
w ścianki mięśni, a więc nie spogląda w kierunku
zbliżającego się światła, jak sugeruje Sagan. Kiedy jest [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • oralb.xlx.pl