[ Pobierz całość w formacie PDF ]

zachowa em przykazania Ojca mego i trwam w Jego mi ci. To wam powiedzia em, aby
rado moja w was by a i aby rado wasza by a pe na. To jest moje przykazanie, aby cie
si wzajemnie mi owali, tak jak Ja was umi owa em. Nikt nie ma wi kszej mi ci od tej, gdy
kto ycie swoje oddaje za przyjació swoich. Wy jeste cie przyjació mi moimi, je eli
czynicie to, co wam przykazuj . Ju was nie nazywam s ugami, bo s uga nie wie, co czyni
pan jego, ale nazwa em was przyjació mi, albowiem oznajmi em wam wszystko, co
us ysza em od Ojca mego. Nie wy cie Mnie wybrali, ale Ja was wybra em i przeznaczy em
was na to, aby cie szli i owoc przynosili, i by owoc wasz trwa  aby wszystko da wam
Ojciec, o cokolwiek Go prosicie w imi moje. To wam przykazuj , aby cie si wzajemnie
mi owali (J 15, 1 17).
1. Trwanie w mi ci Jezusa
W wielkiej mowie po egnalnej Jezus wyja nia, i jedno pomi dzy Nim a Jego uczniami
polega na jedno ci mi ci. Z jednej strony uczniowie powinni pozostawa w Jego mi ci,
z drugiej za strony winni kocha si wzajemnie, jak Jezus ich ukocha . Mi wzajemna
uczniów ma swoje ród o we wspólnym ich uczestnictwie w mi ci Chrystusa.
W czasie tych ostatnich godzin, które Jezus sp dza z uczniami, zapewnia ich, e Jego mi
do nich b dzie trwa a wiecznie. To w nie mi sta a si ród em silnych i bardzo bliskich
wi zi pomi dzy Jezusem a uczniami. Ona inspirowa a ich wzajemne relacje podczas ca ego
publicznego ycia.
Jak Mnie umi owa Ojciec, tak i Ja was umi owa em  mówi Jezus. Ojciec niebieski kocha
swojego Jednorodzonego Syna mi ci niesko czon . Ta w nie mi okre la ich
wzajemne relacje. Jest ona tak wielka, i owocem tej mi ci jest trzecia Osoba Boska 
Duch wi ty. T sam mi , któr Ojciec okazuje Synowi, Syn okazuje swoim uczniom.
Mi Ojca do Syna posiada swoje przed enie we wszystkich czynach i w ca ym
nauczaniu Jezusa.
Mi , o której mówi Jezus to przede wszystkim wi . W onie Trójcy wi tej jest to wi
nierozerwalna, niesko czona, Boska wi . Wytrwajcie w mi ci mojej  te s owa s
wezwaniem do zachowania trwa ej wi zi uczniów ze swoim Mistrzem na wzór owej Boskiej
wi zi Syna z Ojcem w Duchu wi tym.
Jak Mnie umi owa Ojciec, tak i Ja was umi owa em  te s owa Jezusa nie wyra aj jedynie
jakiego porównania. Mi Jezusa do uczniów ma t sam natur , co mi Ojca do Syna.
Jezus kocha swoich uczniów mi ci w ciw tylko Bogu. Tak wi c uczniowie
uczestnicz w sposób rzeczywisty w Boskiej mi ci Syna do Ojca.
Porównanie jedno ci pomi dzy uczniami a Jezusem do wi zi cz cej winne latoro le
z krzewem dobrze podkre la natur ich wzajemnej relacji. Latoro le posiadaj to samo
ycie, co krzew winny. yciem krzewu winnego  yciem Chrystusa, jest mi Jego
Ojca. yciem latoro li  Jego uczniów jest równie ta mi Ojca, któr On otrzymuje od
Niego.
ycie chrze cija skie polega na przyj ciu mi ci, któr Chrystus okazuje uczniom oraz na
wytrwaniu w niej do ko ca: Wytrwajcie w mi ci mojej  mówi Jezus. Mi Jezusa do
swoich uczniów nie jest jednorazowym aktem woli, nie jest do wiadczeniem przemijaj cym.
Jest to mi wieczna, mi sta a, jak wieczna i sta a jest mi Ojca do Jego
Jednorodzonego Syna. Poniewa Syn wiecznie trwa w mi ci swojego Ojca a Ojciec
w mi ci do Syna, równie ucze Jezusa winien wiecznie trwa w mi ci swojego Mistrza.
Podkre lenie trwania, podkre lenie wytrwania w mi ci Boga jest cech charakterystyczn
Ewangelii Jana. Jan podkre la t prawd tak e w swoich listach: Poznajemy, e my trwamy
w Nim, a On w nas, bo udzieli nam ze swego Ducha (1 J 4, 13). To zdanie brzmi jak echo
Ksi gi M dro ci: Wierni w mi ci b przy Nim trwali (Mdr 3, 9) oraz echo wielkiej
mowy eucharystycznej: Kto spo ywa moje Cia o i Krew moj pije, trwa we Mnie a Ja w nim
(J 6, 56).
Trwanie  pozostawanie w Chrystusie wyra a jakby definicj chrze cijanina, ucznia
Jezusa: Je eli trwa b dziecie w nauce mojej, b dziecie prawdziwymi uczniami moimi (J 8,
31). Prawdziwy ucze to ten, który przylega ca kowicie do swojego mistrza.
Aby trwanie w Chrystusie by o mo liwe otrzymujemy wiele darów: dar Ducha wi tego (1
J 4, 13), dar namaszczenia (1 J 2, 27), dar Agape  mi ci (1 J 3, 17; 4, 16), ziarno s owa
Bo ego (1 J 3, 9). Kto , kto nie trwa w Chrystusie nie mo e dokona niczego: Beze Mnie nic
nie mo ecie uczyni (J 15, 5). Ta jedno Jezusa z Jego uczniem jest tak bliska i intymna, i
wyra a si ona w jakim wzajemnym przenikaniu. To samo wyra enie, którego u ywa si na
okre lenie trwania uczniów w Chrystusie, s y równie do objawienia trwania Ojca
w Synu: Czy nie wierzysz, e Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? S ów tych, które wam
mówi , nie wypowiadam od siebie. Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje tych dzie .
Wierzcie Mi, e Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie. Je eli za nie  wierzcie przynajmniej
ze wzgl du na same dzie a (J 14, 10 11).
Je eli dzia alno uczniów ma wyda owoce, to winni oni trwa w mi ci Jezusa. To
trwanie zak ada ca kowite pos usze stwo, ducha ofiary i oddanie siebie na s .
Owocno mi ci uczniów, p odno ich mi ci przewy sza owocno innych
charyzmatów i darów. Owoce mi ci s trwalsze ni owoce wiary i nadziei. St d te w.
Pawe powie: Tak wi c trwaj wiara, nadzieja, mi  te trzy: z nich za najwi ksza jest
mi (1 Kor 13, 13).
Je eli jednak zasadnicza inicjatywa w mi ci nale y do Mistrza, powstaje pytanie: jak
wytrwa w tej mi ci? Jezus odpowiada: Je li b dziecie zachowywa moje przykazania,
dziecie trwa w mi ci mojej, tak jak Ja zachowa em przykazania Ojca mego i trwam
w Jego mi ci. Ju Stary Testament naucza , e wierno i pos usze stwo Bogu czy si
ci le z mi ci . Kocha Boga to odda Mu si ca kowicie poprzez pos usze stwo i s .
w. Augustyn komentuj c te s owa Jana pisze: Czy to mi sprawia zachowanie
przykaza , czy te zachowanie przykaza prowadzi do mi ci? Ale przecie nikt nie w tpi,
e mi jest pierwsza. Nie ma mo liwo ci zachowania przykaza ten, kto nie kocha. Kiedy
Jezus mówi s owa: Je li b dziecie zachowywa moje przykazania, b dziecie trwa w mi ci
mojej, wskazuje nie na to, sk d pochodzi mi , ale na to, co jest sprawdzianem mi ci.
Poprzez te s owa Jezus chce jakby powiedzie : Nie s cie, e pozostajecie w mojej mi ci, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • oralb.xlx.pl